PASM: Kauden ensimmäiset sarjapisteet Espoosta

22.10.2014

PASM: Kauden ensimmäiset sarjapisteet Espoosta

Viime viikonloppuna matkustettiin Tapiolan Urheiluhallille, Espooseen, Indiansin vieraaksi.

Ensimmäisen erän alkuminuutit olivat tasaista vääntöä puolin ja toisin. Kumpikin joukkue tarkkaili toisensa pelitaktiikkaa ja yritti vältellä virheitä. Kun ajassa 8.51 Joakim Ervast teki ensimmäisen PSS:n maalin ja Konsta Nurmela heti kohta toisen, peli vapautui ja olimme 2-0 johdossa. Riemua kesti kuitenkin vain muutaman minuutin, sillä Indians onnistui kaventamaan ja myös tasoittamaan lukemiksi 2-2 ennen erätaukoa. Maalivahtien torjunnat I-erässä:  Indians 3 - PSS 8.

Toinen erä alkoi vauhdikkaasti. PSS etsi maalintekotilaisuutta kärsivällisesti ja löysikin sellaisen, kun Miro Anttila vei PSS:n johtoon ajassa 22.48. Peli näytti saavan ratkaisevan käänteen puolenvälintienoilla, kun vastustajalle määrättiin rangaistus estämisestä ajassa 27.53. Sitkeä pallon siirtely tuotti tulosta rangaistuksen lopulla, kun Konsta Nurmela laukoi pallon maaliin ja siirsi PSS:n taas kahden maalin johtoon ja kun ajassa 31.09 Joakim Ervast vielä onnistui maalinteossa, oli tilanne jo 2-5 PSS:n hyväksi ja saatoimme hengähtää, mutta vain hetkeksi, sillä Indians muistutti olemassaolostaan ja kavensi lukemat    3-5:een toisen erän päätteeksi. Maalivahtien torjunnat II-erässä: Indians 8 - PSS 10.

Kolmannessa erässä saimme hyvän alun ja pääsimme taas kolmen maalin johtoon Miro Anttilan tekemällä maalilla ajassa 42.22. Ilmeet vaihtopenkillä kuitenkin vakavoituivat, kun PSS sai 2 min rangaistuksen vastustajan mailan painamisesta ja Indians pääsi taas peliin mukaan tekemällä ensin yhden kavennusmaalin ylivoimalla ja toisen muutaman minuutin kuluttua tasakentällisillä. Tätä ei kuitenkaan kauaa ehditty murehtia, sillä pelikellon näyttäessä 51.49 - PSS teki maalin ja tekijänä - Konsta Nurmela.  Vastustaja aloitti tämän jälkeen hirmuisen pyörityksen ja tuntui, että peli oli koko ajan PSS:n puolustusalueella ja vastustajan maali leijui ilmassa, erotuomarin pillin vihellykseen asti, kun se soi vastustajan rangaistuksen merkiksi. Tämä ei kuitenkaan Indiansin pelaajia lannistanut ja hyökkäyksiin lähdettiin alivoimallakin. Painostus oli niin voimallista, että ajassa 54.52 vastustaja pääsi kokeilemaan rangaistuslaukausta, kun jouduimme sitä ennen puolustamaan omaa maaliamme katkaisemalla vastustajan syötön maalille korkealla mailalla ja kun se kilpistyi maalivahdin torjuntaan, jatkettiin tasavajaalla.  Ajassa 55.32 Indians pääsi taas maalin päähän, tilanteen ollessa 6-7. Vaikka Indians otti erän loppuun vielä aikalisän ja maalivahdinkin pois - ei enempiä maaleja enää tehty, ottelu päättyi PSS:n "tavoille uskollisena" yhdellä maalilla, tällä kerralla ansaitusti voittoon, lukemin 6-7.  Maalivahtien torjunnat III-erässä: Indians 3 - PSS 20 (kaksikymmentä !).

Suomalainen sivistyssanakirja antaa verbille "Konstailu" selitykseksi: tehdä metkuja, kujeilla ja juonitella, mutta tämän pelin jälkeen sitä voisi täydentää käsitteillä - maalien tekeminen ja -syöttely.                      (Konsta Nurmelan tehot 3+1 ja Konsta Kareisen 0+3.)

Ottelun hahmo - The Man of The Game - oli kuitenkin maalivahti Sakari Halttunen, joka ilmiömäisillä torjunnoillaan piti joukkuettamme pelissä mukana, sen ensi minuuteista viimeiseen vihellykseen, torjuen pelkästään kolmannessa erässä 20 kertaa.

Seuraavan kerran PSS pelaa Oilersin vieraana sunnuntaina 26.10.2014 klo 14.00. Paikka on sama, kuin viime lauantainakin, eli Tapiolan Urheiluhalli, Espoossa - ja siellähän me osaamme voittaa ☺.

Tervetuloa kannustamaan !!