M1: Vierasvoitto sarjakärjestä

07.10.2014

Miesten Edustus avasi pistetilinsä sarjakärjen kustannuksella

Edustuksen Divarin toinen vieraspeli suuntautui sunnuntaina Kuopioon, jossa mahtavissa olosuhteissa Kuopio-hallissa, vastaan asettui paikallinen SB Welhot, joka ei ollut vielä hävinnyt ainuttakaan peliä sarjassa. Welhoilla oli kolmen pelin jälkeen yksi voitto varsinaisella peliajalla ja kaksi voittoa jatkoajalla. Porvoolaiset eivät tätä tilastofaktaa kuitenkaan kumartaneet, vaan ottivat jatkoaikamestareiden kustannuksella voiton jatkoajalla 4-5 (3-1,0-2,1-1,0-1).

Otteluun saatiin koko rosteri, lukuunottamatta Teemu Kantasta, joka jäi lepäämään ja parantelemaan pientä alaraajavammaa. Valmennus oli valmistautunut etukäteen huolellisesti tutkien videomateriaalia aiemmista Welhojen peleistä ja heidät tiedettiin hyvin liikkuvaksi joukkueeksi, joka ei kaihda fyysistäkään peliä.

Ottelun alku oli kotijoukkueen juhlaa, sillä jo ajassa 13:17 he siirtyivät 3-0 johtoon ja Edustuksen oli aika herätä pitkän matkan jäljiltä mukaan peliin. Tämä onnistuikin mainiosti, sillä joukkueen puolustaminen parani selkeästi ja ajassa 17:47 Gustav Erlandsson laukaisi komeasti onetimerilla, Kevin Nylundin hienosta syötöstä tilanteeseen 3-1. Ensimmäisessä erässä ei muita merkintöjä kertynyt.

Toinen erä oli kohtuullisen rikkonainen ja porvoolaiseten hallitsema, sillä heti erän alkuun, ajassa 21:42 kotijoukkueen valmentaja otti aikalisän herättääkseen joukkuetta mukaan peliin. Aikalisä ei kuitenkaan osunut ihan nappiin tai sitten pelaajia heräteltiin liikaakin, sillä kotijoukkue sai 2 minuutin jäähyn estämisestä ajassa 23:14. Jäähyn jälkeiset sekunnit ovat tärkeitä ja vaikka Edustus ei yv:n aikana onnistumisia saanutkaan, niin kolme sekuntia jäähyn jälkeen Joakim Ervast kavensi,Tatu Valkosen syötöstä, tilanteeksi 3-2. Peli oli tässä kohtaa rikkonaista ja heti perään kotijoukkueen pelaaja sai 2 minuutin jäähyn mailaan lyömisestä tilanteesta, josta olisi seurauksena voinut olla jopa rangaistuslyönti Edustukselle. Muutama sekunti eteenpäin ja molemmille joukkueille tuomittiin samanaikaiset kahden min jäähyt ja kun porvoolaisten edustaja jätti rangaistuspenkin liian aikaisin, niin heti perään uusi penalty ajassa 36:13. Alivoima toimi hyvin ja kuin toisintona edellisestä, Tatun esityön jälkeen pääsi Jokke iskemään oikeasta laidasta etukulmaan ja tilanteeksi 3-3 alivoimalla. Toisessa erässä ei enää merkintöjä tullut.

Kolmanteen erään lähdettiin herkullisessa ja jännittävässä tasatilanteessa ja porvoolaiset kestivät mainiosti erän alkuun tulleen alivoiman, mutta ajassa 56:38 kotijoukkueelle onnistuminen ja ottelu lukemiin 4-3. PSS otti muutama sekunti maalin jälkeen aikalisän punoakseen juonen ottelun tasoittamiseksi ja tämä onnistuikin hienosti, kun vain 57 sekuntia myöhemmin upealla yhden kosketuksen syötöillä paikka pelattiin Jockelle, joka tälläsi, Konsta Nurmelan syötöstä, hattutempun arvoisesti ajassa 57:57 ja ottelun tasatilanteeseen. Welhot saivat vielä erän viimeisellä minuutilla 2 minuutin jäähyn väkivaltaisuudesta, joka jatkui jatkoajalle, sillä onnistumisia ei enää ottelun kolmannessa erässä nähty.

SB Welhot ovat aiemmassa kolmessa ottelussa pelanneet jo kahdesti jatkoaikaa, joten rutiinia heiltä alka löytymään. Tämä ei kuitenkaan tällä kertaa auttanut, sillä ajassa 63:57 Miro Anttila ratkaisi ottelun Kevin Nylundin upeasta kulmasisäänlyönnistä ja näin tämän Divarikauden avauspisteet porvoolaisille. Ottelun ratkaisumaali syntyi ylivoimalla, kun noin 2 minuuttia aikaisemmin oli kotijoukkueen pelaaja saanut 5 minuutin rangaistuksen väkivaltaisuudesta.

Hieno päätös pitkälle vieraspelimatkalle ja paluumatka lyheni kertaheitolla noin 300 km.

Lue tästä linkistä SB Welhojen raportti ottelusta.

Edustuksen seuraava peli on jo keskiviikkkona 08.10. klo 18:30 Hyvinkäällä, jolloin pelataan Suomen Cupin ottelu Martin Hallissa SCH:ta vastaan. Tervetuloa kannustamaan Edustus voittoon !

Seuraava Divari peli on kotiluolassa Auroralla sunnuntaina 12.10., kun vastaan asettuu Steelers Hämeenlinnasta klo 18:30.