Fonzie Suomen Cupissa - Paljon hyvää, paikoin jopa erinomaista

10.09.2014

PSS IV Fonzie otti omanlaisensa varaslähdön uuteen kilpailukauteen Suomen Cupin 1. kierroksen turnauksessa Myllypurossa viime viikonloppuna. Cup-menestyksen hakeminen oli toissijainen tavoite, ykköspäämääränä oli saada ennen divarikauden alkua alle tasokkaita harjoitusmatseja.

Turnauksen odotusarvona joukkueelle oli pelata yksi hyvä kokonainen peli. Tämä tavoite saavutettiin heti ensimmäisessä ottelussa. III-divisioonassa pelaava S.S. Storm oli vahva, kurinalainen ja liikkuva joukkue, joten ottelussa päästiin todella testaamaan puolustuksemme vahvuutta ja vastaiskujen laatua. Nämä ovat alkukauden harjoittelun painopisteet. Fonzie taisteli todella hyvin ja joukkueen ilme oli loistava. Peli oli pitkään tasainen ja ratkaisu tapahtui vasta kolmannessa erässä, kun vastustaja pystyi kokemuksellaan kääntämään tiukan pelin. Kokonaisuutena ottelu oli erittäin onnistunut esitys koko joukkueelta.

S.S. Storm - PSS IV Fonzie –ottelun tarkemmat tilastot täältä

Ennakko-odotuksista poiketen toisessa pelissä saatiin vastaan oman sarjatason joukkueen HNMKY:n ykkösporukan sijaan. Ottelu lähti hyvin liikkeelle ja pelin alku meni täysin oppikirjan mukaan. Hyvästä alusta huolimatta vastustaja pääsi peliin mukaan osittain onnekkain maalein ja hyvistä vastaiskuista. Pallonhallintapeliä ei ole vielä Fonzien treeneissä olekaan harjoiteltu, joten punainen lanka paikoin puuttui. Osittain tämän johdosta vastustajalle siunaantui turhan monta hyvää vastaiskupaikkaa. Tästäkin ottelusta saatiin kuitenkin arvokasta oppia tulevaa kautta varten.

PSS IV Fonzie – HNMKY III –ottelun tarkemmat tilastot täältä.

Päivän kolmas ottelu tiedettiin etukäteen vaikeimmaksi, sillä väsynyt joukkue joutui kovaan testiin II-divisioonajaoukkuetta vastaan. Vastustajan nippu oli ennakko-odotusten mukaisesti vahva: rivissä oli reilusti yli kolme kentällistä ja rosteriin mahtui mm. edellisen ottelun levänneitä I-divaritason pelaajia ja nähtiinpä liigakokemustakin kentällä. Vastustajan peliä pyöritti tälle kaudelle joukkueeseen tullut Petri Pyysing, jonka kokonaistehot I-divarissa ovat huimat, keskimäärin yli 2 pistettä per peli.

Fonzien rivit puolestaan olivat päivän mittaan harvenneet entisestään ja kolmas peli pelattiin yhdeksän miehen voimin! Ottaen huomioon, että kyseessä oli päivän kolmas peli, ja rivit olivat harvat, voidaan pitää kovana saavutuksena, että peliä katkaistu. Joka tapauksessa Fonzien pelaajat olivat fyysisesti loppu pelin päättyessä. Kokonaisuudessaan kolmannen pelin tapahtumiin ei kannata keskittyä enempää, vaan voidaan tyytyä toteamaan, että väsyneenäkin voitiin kävellä päät pystyssä turnauksesta kotiin.

Valtti – PSS IV Fonzie –ottelun tarkemmat tilastot täältä.

Divarikauden suunnitelmista poiketen joukkueen valmistautumisen turnaukseen ja päivän peluutuksen taktiikoineen hoiti Mika, joka kommentoi päivän antia seuraavasti:

”Valmennuksellisesta näkökulmasta harmitti useat poisjäännit. Ketjukoostumuksia ei päästy kokeilemaan suunnitellusti ja peluutuksen pienet muutokset perustuivat lähinnä väsyneiden miesten siirtelyyn jaksamisnäkökulmasta.”

”Kokonaisuutena on huomioitava, että olemme oikealla polulla. Maken rakentamat taktiset muutokset ovat onnistuneet niiltä osin, kun niitä on ehditty käymään läpi. Pallollista peliä ehditään vielä kehittää ennen kauden alkua.”

”Uutena kaverina turnaukseen saatiin Markus Kulmala, jonka debyytti joukkueessa oli hyvä. Hänestä tulee vielä olemaan paljon iloa tämän kauden aikana. Lisäksi jokainen pelaaja onnistui täyttämään oman roolinsa, eikä meillä ollut tänään heikkoja lenkkejä kentällä. Erikoismainintana vielä maalivahtien hyvä panos: Tero pelasi kaksi hyvää ottelua ja isot kiitokset Esalle joka tuli vielä antamaan Terolle hieman happea. Kovasta vastustajasta huolimatta nähtiin, että Esaankin voi vielä luottaa tolppien välissä, jos tarve vaatii.”

Joukkueen kapteeni Eddie pysytteli Mikan kanssa samoilla linjoilla:

”Viimeisestä pelistä ei kannata paljon pelillisiä asioita pohtia. Oltiin aivan poikki koko porukka, eikä enää jaksettu antaa vastusta. Paremmalla taidolla ja fysiikalla, sekä kolmella kentällisellä, pelannut vastustaja vei ja me vikistiin. Jouduttiin ottelun aikana vielä tiputtamaan 9 kenttäpelaajaan, kun meikäläisen polvi ei enää kestänyt pelaamista.”

”Yleisesti voi sanoa viikonlopusta että sujui varsin hyvissä merkeissä ja enemmän saatiin positiivisia signaaleja kun negatiivisia. Joukkueen ilme on hyvin taisteleva, sitoutunut ja iloinen. On tietysti harmillista että tähän viikonloppuun sattui paljon sairastumisia ja muita päteviä poissaoloja, vähän huonoa tuuria oli siis turnauksen alla. Lisäksi sattui ikävä Tommin loukkaantuminen heti turnauksen alkuun. Näistä lähtökohdista huolimatta ja niihin peilaten kuitenkin hienosti taisteltiin.”

Kausi on polkaistu kunnolla käyntiin ja divaripelien alkua odotellaan Fonzie-leirissä innolla. Stay tuned!