Fonzie palaa tuttuihin numeroihin kaudella 2014-15: PSS IV ja V-div.

28.05.2014

Vanha Fonzie-joukkue palaa ensi kaudella tuttuun nimeen PSS IV ja pelaa niinikään tuttuun tapaan 5-divaria. Joukkueen tavoite on selvä: Kehittää pelaajia ja peliä läpi kauden ja pelata hyvää salibandyä!

Joukkueenjohto kokoontui lauantaina 24.5. ja peilasi menneen kauden tapahtumia ja listasi kehityskohdat. Samalla suunniteltiin tulevaa kautakin hyvin pitkälle.

Aivan ensimmäiseksi oli hienoa saada vahvistus, että kauden parhaaksi joukkueenjohtajaksi valittu Kari oli halukas jatkamaan tehtävässään. Kari on hoitanut erinomaisesti joukkueenjohdolliset tehtävät ja jatkaa siis niiden hoitamista jatkossakin. Joukkueen rahastonhoitajana jatkaa Mika.

Valmennuspuolella taasen sekä Mika että Eddie haluaisivat mielellään hakea hieman välivuotta valmentamisesta ja keskittyä enemmän pelaamiseen. Koska valmentajia ei valitettavasti ole jonoon saakka, lienee pieni uudelleenorganisointi paikallaan. Kauden analysoijana palkittu Make ottanee suurimman vastuun joukkuetaktiikan rakentamisesta jatkossa. Treeneissä myös jaetaan vastuita tavoitellen tilannetta, jossa suuremman vastuun ottaa Eddie alkulämmöistä ja Make harjoitusten taito- ja taktisesta osuudesta. Kauden valmentajaksi valittu Mika suostui lopuksi jatkamaan peluuttavana-valmentajana, kun vastuujakoja lisättiin ja täsmennettiin.

Kausimaksut ja sarjat

Ensi kauden pelaajien kausimaksut pysyvät samoina, mutta menneen kauden pieni ylijäämä mahdollistaa joukkueen osallistumisen vitosdivarin lisäksi myös Suomen Cupiin. Lisäksi päätettiin lisätä kausimaksuihin uusi kategoria junioreille ja treeniringissä mukana oleville pelaajille.

Harjoitus-/junnumaksu on puolet normaalista kausimaksusta. Junioripelaajalle, joka pelaa toisessa junnujoukkueessa tai pelaajalle, joka käy treeneissä, annetaan täydet joukkueen edut, treenit, saunaillat ym.. Tämän lisäksi harjoitteleva pelaaja voidaan tarvittaessa kutsua mukaan harjoituspeleihin tai jopa sarjaotteluihin, mikäli vakiopelaajat ovat loukkaantuneita tai estyneitä. Sarjapelien kohdalla lisenssin on luonnollisesti oltava kunnossa.

Kun tärkeimmät asiat oli käsitelty joukkueenjohto vetäytyi saunanlauteille filosofoimaan ja parantamaan maailmaa, ainakin salibandyn osalta.

Seuraavaksi kaunisteltu tiivistelmä loppuillan keskusteluun.

Uskomme että harrastuksessa ollaan mukana ylläpitääkseen hyvää kuntoa ja löytää onnistumisen tunteita. Onnistumisten saavuttamiseksi tulee tarkastella harrastusta monesta näkökulmasta.

Salibandy on taitolaji. Onnistumisten saavuttamiseksi syöttö- ja laukaisutaidot ovat kaiken perusta. Joukkueen kaikki pelaajat eivät ole kuitenkaan saaneet syntymälahjaksi ”pehmeitä käsiä”, mutta toistojen kautta voimme saavuttaa varmuutta perustaitoihin, joka johtaa itseluottamuksen kasvuun ja onnistumisiin myös otteluissa.

Salibandy on fyysinen laji. Faktana voidaan pitää, että hienomotoriikka kärsii jos pelaajan fysiikka pettää. Pelaajien fyysinen kunto on hyvin vaihtelevaa. Useampi pelaajistamme harrastaa muutakin ylläpitääksensä kuntoa. Osalle salibandy on kuitenkin ainoa vakituinen liikuntaharrastus, siksi harjoituksissa pitää myös hieman miettiä tätä puolta. Onneksi pienillä asioilla tätäkin voi parantaa. Yhtenä ajatuksena olisi ainakin ottaa alkukaudesta alkulämpö lenkkipolulla ennen treenien alkamista. Tällä pienellä asialla saadaan harjoitussessiosta hieman pidempi. Tämä palvelee peruskunnon kehittymistä ja hyvillä alkulämmöillä vähennetään loukkaantumisriskejä. Lisäksi alkulenkistä saadaan myös sosiaalinen osuus harjoituksiin.

Salibandyssä tarvitaan henkistä vahvuutta. Kun laittaa 20 jätkää samaan koppiin, ei varmasti olla kaikesta samaa mieltä, eikä tyyppeinä jokainen voi miellyttää toista, mutta onnistumisten kautta joukkuehenkikin kasvaa. Opimme kunnioittamaan toisten vahvuuksia, hyväksymään toisten heikkoudet. Kunnioituksesta pelikavereita kohtaan jokainen pyrkii parantamaan heikkouksiaan ja käyttää hyödykseen vahvuuksia. Tärkeintä on että yritetään parhaamme mukaan. Tarkoitus ei ole muuttua ihmisenä, mutta jatkuva kehittyminen voisi muodostua elämäntavaksi.

Kannustetaan toisia ja pyritään luomaan yhdessä rakentava, positiivinen ja yritteliäs joukkuehenki. Kannustava ilmapiiri antaa ihmiselle lisävoimaa ja ennen kaikkea joukkueen kollektiivinen hurmos on pysäyttämätöntä. Tässä on myös tulevalle kaudelle yksi tavoite, jotta ensi kaudella pystymme lisäämään niitä onnistumisen tunteita kaikilla osa-alueilla.

Salibandy on taktiikkalaji. Saadakseen salibandystä todella parhaat onnistumiset irti ja löytää harrastuksesta henkistä voimavaraa, joukkuepelaamisen tulee sujua. Pelillisesti joukkueen pitää pystyä yhtenäiseen suorittamiseen. Pelissä ei aina ole tärkeintä millä taktiikalla pelataan, vaan tärkeintä on että kaikki kentällä olevat pelaa samaan pussiin yhteisellä pelifilosofialla. Kun saadaan peli sujumaan yhteen joukkuekavereiden kanssa se antaa kollektiivisen onnistumisen tunteen. Yhdessä olemme yksilöä vahvempi ja voimme nousta pelillisesti yksilöllisten taitojemme yläpuolelle.

Tältä pohjalta aletaan rakentaa loistavaa kautta 2014-2015.

Ilmoittautuminen ensi kaudelle on käynnissä nimenhuudossa!