PSS:n naisten runko jatkaa - Kankaanpää ja Bremer päävastuuseen valmennuksesta

20.05.2014

Liiganaisten tulevan kauden joukkue alkaa hahmottumaan. Avainpelaajat jatkavat joukkueessa ja valmennusryhmään on saatu "uusvanhaa" verta mukaan. Valmennuksesta päävastuun kantavat yhdessä jo pitkään ydinrungon kanssa töitä tehnyt Christian Bremer sekä joukkueen valmennukseen palaava Juha Kankaanpää.

turunen.jpgPSS:n naisten joukkueen mennyt kausi päättyi runkosarjan kuudenteen tilaan ja putoamiseen finalisti Classicille puolivälierissä suoraan kolmessa ottelussa. Joukkuetta on nuorenennuttu  viime vuosina määrätietoisesti ja samalla se on onnistunut nousemaan karsijan paikalta taistelemaan jo pudotuspelien ensimmäisen kierroksen kotiedusta. Myös tulevan kauden osalta tilanne näyttää hyvältä.

Pitkän linjan porvoolaisvalmentaja Christian Bremer jatkaa joukkueen valmennuksessa ja saa kumppanikseen päävastuuseen Juha Kankaanpään. Pitkän uran pelaajana Salibandyliigassa pelannut Kankaanpää on ollut liiganaisten valmennuksessa aimmin jo pariinkin eri otteeseen ja palaa nyt mukaan valmennusryhmään. Lisäksi Kankaanpää on aiemmin urallaan valmentanut mm. PSS:n miehet liigakarsintoihin sekä toiminut Loviisan Torin miehissä valmentajana. Viime kaudella Kankaanpää kantoi päävastuun PSS:n poikapuolella nuorten SM-sarjajoukkueen päävalmentajana. Valmennustiimissä jatkaa lisäksi täksi kaudeksi mukaan tullut Jussi Heikkinen, joka on tehnyt pitkän pelaajauran niin maajoukkueessa, Ruotsissa, kuin Salibandyliigassakin.

Uljua, Björkman ja Holmberg jatkavat - Karonen, Turunen ja Suominen vahvistavat

Hyvässä myötätuulessa matkaavan joukkueen pelaajarunko jatkaa myös tulevalla kaudella Porvoossa. Jatkosta ovat sopineet mm. naisten maajoukkuerinkiin parin edellisen kauden aikana noussut joukkueen kapteeni Henna Uljua, 21, Tyttöjen nuorten SM-kultajoukkueen kapteeni Noona Björkman, 20, U19-tyttömaajoukkueen mukana Puolan MM-kilpailuista MM-hopeaa saavuttaneet superlupaukset Ella Holmberg, 18, Kristiina Järvinen, 19, ja maalivahti Alisa Levälampi, 18. Niin ikään joukkueen ykköstorjujana viime kaudella pelannut Krista Nieminen, 27, jatkaa joukkueessa.

Vahvistusta ja kokemusta nuoreen joukkueeseen tuovat muutaman vuoden tauon jälkeen Porvooseen palaava hyökkääjä Jonna Karonen, 21 sekä useamman pelipaikan taitavat Eerika Suominen, 24, ja Julia Turunen, 19 (kuvassa).

Jonna Karonen on porvoolaisen juniorimyllyn läpikäynyt hyökkääjä, joka tuo joukkueeseen kokemuksen lisäksi rutkasti taitoa hyökkäykseen. Hän on pelannut Salibandyliigaa PSS:n ja Tapanilan Erä III:n paidassa tähän mennessä 78 runkosarjaottelua tehden tehot 17+20=37. Lisäksi Karonen pelasi kaudella 2012-2013 Sveitsin pääsarjassa. Naisten maaottelumerkintöjä ei tililtä vielä löydy, mutta U19-tyttömaajoukkueessa tilille kertyi 9 ottelua ja 3+2=5 tehopistettä.

Kokenut Eerika Suominen palaa Naisten Salibandyliigaan vuoden tauon jälkeen ja pystyy pelaamaan niin puolustajana kuin hyökkääjänäkin. Menneellä kaudella Suominen pelasi 1. divaria naapuriseura ÅIF:n väreissä tehden 22 ottelussa tehot 8+11=19. Aiemmin nopea ja raamikas peluri on kirjauttanut kasvattajaseuransa SB-Pron riveissä 133 Naisten Salibandyliigan runkosarjapeliä tehoin 53+37=90 sekä U19-tyttömaajoukkueessa 15 ottelua tehoin 4+1=5. Tililtä löytyy kolmee naisten SM-hopeaa, SM-pronssi sekä U19-tyttöjen MM-pronssi.

Nuori Julia Turunen siirtyy PSS:n väreihin OLS:sta. Nuoresta iästään huolimatta nuorella taiturilla on alkamassa jo neljäs kausi Naisten Salibandyliigassa. Aiemmalla kolmella kaudella Turunen on merkkauttanut 31 runkosarjaottelua ja tehnyt niissä tehot 8+4=12. Naisten maaottelumerkintöjä ei vielä löydy, mutta U19-tyttömaajoukkueessa otteluita on kertynyt kolme. Turunen mahtuu edelleen pelaamaan myös tyttöjen nuorten SM-sarjaan, jossa hän menneellä kaudella merkkautti 11 ottelussa 19+13=32 tehopistettä sijoittuen koko sarjan pistepörssissä sijalle viisi.

Sopimustilannetta täydennetään rungon osalta vielä muutamilla pelaajilla. Lisäksi neuvottelut muutamien täsmävahvistuksten kanssa on edelleen käynnissä. Uusista sopimuksista tiedotetaan lähiaikoina.

Pelaajasopimustilanne 20.5.2014

Maalivahti        Krista Nieminen (1987)
Maalivahti        Alisa Levälampi (1996)

Puolustaja        Iina Siirilä (1995)