Naiset vei jännitysnäytelmän kaataen Kooveen jatkoajalla

18.01.2014

naisten_salibandyliiga.jpgTuplaviikonlopun toisessa osiossa sunnuntaina oli edessä taistelu kahden tasapisteissä olleen joukkueen välillä. PSS sai vieraakseen Auroralle Koovee Tampereelta. molemmat. Kun molemmat taistelevat edelleen paikasta neljän joukossa, oli edessä kuuma ottelu. PSS onnistui lopulta tiukan taistelun jälkeen nappaamaan molemmat pisteet jatkoajalla Iina Siirilän pysäyttäessä digitaalit aikaan 60:59 viimeistelemällä PSS:n 3-2 (1-0, 0-0,1-2,1-0) jatkoaikavoiton.

Lähtökohdat

Auroralla lämmittelyyn valmistautui pieni ryhmä. Kokoonpanosta puuttuivat edelleen Minna Nurmi ja Daniela Westerlund, mutta samaan aikaan vielä käynnissä olleesta Tyttöjen SM-sarjaottelusta saatiin kuitenkin täydennystä rosteriin. Janica Ignatiuksen pelaaminen selvisi taas vasta alkulämmittelyssä, kun edellisenä päivänä peli oli jäänyt kesken tällä kertaa eri jalan nilkan vihoittelun vuoksi. Mukaan kokoonpanoon saatiin myös perjantaina kipsin ranteestan pois saanut Kaisa Simola. Tosin lähinnä lajituntumaa hakemaan alkulämmöstä, mutta kuitenkin. Edellisenä päivänä pisteen TPS:n kotiluolasta hakenut kotijoukkue oli silti valmis taistoon Senni Hietasen sekä Oona ja Veera Kaupin tähdittämää Kooveetä vastaan.

Ottelun kulku

Avauserässä nähtiin tarkkaa peliä molemmilta joukkueilta. PSS:kin oli saanut muutaman hapuilevan ottelun jälkeen pelirytmistä kiinni ja kentällä nähtiin pirteä kotijoukkue. Molemmilla joukkueilla puolustukset toimivat hyvin, ja kovin montaa selvää maalipaikkaa ei ottelun alkupuolella nähty. PSS jatkoi jo Turun pelissä ajoittain nähtyä maltillista pallollista pelaamista, ja tällä kertaa harhasyöttöjen määräkin lähenteli nollaa. Avauserässä nähtiin vain yksi maali. Erän loppupuolella edellisenä päivänä maalinteon kanssa tuskaillut Kia Kunttu onnistui lopultakin ja vei maalin edestä Hulttiot ansaittuun 1-0 taukojohtoon, syöttöpiste maalista Henna Uljualle.

Toinen erä jatkui tiukkana ja tasaisena. Erän ainoa tilastomerkintä kirjattiin Kooveen Veera Kaupille, joka kävi parin minuutin istunnolla erän puolen välin jälkeen. PSS ylivoima ei kuitenkaan isompia vaaranpaikkoja luonut, ja Kooveen vahva erikoistilannepelaaminen jatkui. Krista Nieminen porvoolaismaalissa pelasi vahvasti, ja myös virkasisko Noora Laakso Kooveen maalissa oli hyvä. Toiselle erätauolle mentiin siis jännittävissä 1-0 lukemissa.

Kolmannessa erässä PSS kiristi tahtia ja loi vaarallisia tilanteita Laakson vartioimalle maalille. Vierailija Koovee iski kuitenkin seuraavana. Taija Jaakkolan kaukolaukaus muutti inhottavasti suuntaa maalinedustalla, ja Nieminen oli voimaton pallon painuessa verkon perukoille. Peli jatkui tasaisena, mutta ajassa 49.02 vierailijat nappasivat johtoaseman. Senni Hietanen pääsi virittämään vaarallisen rannelaukauksensa riittävän hyvältä etäisyydeltä, ja pallo oli vastustamattomasti verkossa. PSS peli pysyi kuitenkin hienosti kasassa. Paine saatiin jälleen Koovee maalille, ja tulostakin syntyi. Erinomaisen ottelun pelannut nuori Fanny Holmberg viimeisteli tärkeän 2-2 tasoituksen ajassa 53.45, syöttäjänä toimi Noona Björkman. Erän loppupuolella paikkoja oli jälleen molemmilla mutta maalivahdit olivat tehtäviensä tasalla. PSS –paine pakotti vierailijat rikkomaan vielä jäähyn arvoisesti, mutta lähivapari ja seurannut ylivoima eivät kuitenkaan tuottaneet tulosta.

Auroran iltaan saapunut yleisö sai siis pääsylipuilleen vastinetta, kun hyvätasoisen kamppailun kruunasi jatkoaika. Koovee hätyytteli ensimmäisessä vaihdossa porvoolaismaalia vaarallisesti, mutta Krista Nieminen torjui. Seuraavassa vaihdossa digitaalit seisahtuivat. Fanny Holmberg kruunasi iltansa omalta osaltaan vahvaan nousuun oikealta laidalta. Oikea-aikainen syöttö maalin edustalle, ja hienon ottelun pelannut puolustaja Iina Siirillä oli paikalla. Siirilän kauden toinen maali syntyi melkoisen mukavaan paikkaan. Tasaisesta väännöstä pisteet jäivät siis Porvooseen 3-2 lukemin.

Ratkaisu ja ottelun hahmot

Auroralla nähtiin tiukka ja hyvätasoinen ottelu. Fyysinen mutta siisti, tarkkaa peliä, mutta tilanteitakin riitti. Koovee olisi hyvinkin voinut napata ottelusta voiton, mutta tällä kertaa PSS:n taistelutahto ja luotto omaan peliin palkittiin. Maltti ja huolellisuus pallon kanssa oli hyvällä mallilla, ja keskittyneet ratkaisut jatkuivat hienosta läpi pelin. Koko PSS:n puolustajakaarti oli vahva ja hyökkääjistä Fanny Holmberg sai tänään ansaitusti parhaan pelaajan palkinnon. Iina Siirilä nousi hienosti ratkaisijan rooliin, ja maalissa Krista Nieminen oli erittäin hyvä. Kooveestä Senni Hietanen palasi viime kausien kotiareenalleen, ja juhlisti paluuta komealla johto-osumalla. Myös maalivahti Noora Laakso pelasi oivan ottelun.

Mukavat 3 pistettä siis hankalasta viikonlopusta saaliina, ja seuraavana pari viikkoa aikaa saada oikeasta  harjoittelurytmistä taas kiinni. 27.1. PSS matkustaa Lappeenrantaan NST:n vieraaksi, ja seuraavaa kotivääntöä saadaan odotella helmikuulle asti. Launtaina 8.2. ja sunnuntaina 9.2. PSS saa vieraita pohjoisesta, kun Kajaanin Papas ja OLS Oulusta saapuvat mittauttamaan Hulttioiden sen hetken kotikunnon.

Ottelun tilastot

Sarjataulukko ja tilastot

28.04.2022Kiitos Kode!
16.04.2020Liiganaisille maajoukkuetason vahvistus