Naisilla piste tuliaisina Turusta

18.01.2014

naisten_salibandyliiga.jpgViikon tauon jälkeen PSS:lla oli Naisten salibandyliigassa ohjelmassa edessä tuplaviikonloppu, jota lähdettiin purkamaan lauantaisella matkapelillä TPS:n vieraaksi. Sairasteluista ja loukkaantumisista viime aíkoina kärsinyt PSS sai tyytyä 5-5 (0-2, 3-3, 2-0) pistejakoon vahvasti taistelleiden turkulaisten kanssa.

Lähtökohdat

PSS:lla oli alla nihkeähköllä esityksellä tullut kotivoitto Tapanilan Erä III:sta, ja sen päälle vaihtelevasti sujunut rikkonainen harjoitusviikko. Sairastelut ja loukkaantumiset ovat harventaneet ryhmää viime aikoina ja tämän lisäksi myös TSM-joukkueellakin oli edessä tuplaviikonloppu. Pitkäaikaispotilaiden lisäksi sivussa olivat Kaisa Simola, Minna Nurmi ja Daniela Westerlund. Lisäksi Milla Korhonen ja Hanna Rainio olivat tällä kertaan nuorten kokoonpanossa. Muutaman muun edellisinä viikkoina sarastelleen lisäksi rosteriin kuitenkin saatiin pitkän tauon jälkeen Janica Ignatius. Tosin Ignatiuksen ohella monella pelaaminen selvisi vasta viimeistelyharjoituksissa tai niiden jälkeen. Turkulaisia lähdettiin haastamaan siis tiiviillä, mutta iskukykyisellä rosterilla. Asetelma oli selvä. PSS:lle pisteet maistuisivat taistelussa jopa kotiedusta, mutta TPS:n tilanne hieman pudotuspeliviivan alapuolella vaatisi myös tärkeitä kotivoittoja.

Ottelun kulku

Alku noudatti viime ajoilta tuttua kaavaa. PSS aloitti maalien teon, vaikka ei ollutkaan aivan terävimmillään. Jo kolmen minuutin kohdalla Isa Björkell laukoi vieraat johtoon Kristiina Järvisen esityöstä. Runsaat kymmenen minuuttia taululla, ja Linda Törnqvistin vuoro rankaista kotijoukkuetta. Henna Uljualle syöttöpiste 0-2 osumaan. PSS oli ensimmäisessä erässä selvästi hallitsevampi osapuoli, pallon kanssa löytyi malttia, mutta reagoinnit vaihtuviin tilanteisiin sekä paras terävyys puuttuivat silti.

Toinen erä: Erä III vastaan pari osumaa nakannut Isa Björkell onnistui kahdesti myös tänään. Kapteeni Uljuan syöttö tavoitti Björkellin, jonka taitava alanurkkalaukaus vei Hulttiot jo 0-3 karkumatkalle. Seuraavasta hyökkäyksestä iski heti kotijoukkue. Jenna Hannosen komea laukaus lähietäisyydeltä toi TPS:n mukaan taistoon.

Erän puolessa välissä ulkomailta TPS-paitaan palannut Ella Alanko iski pallon mainiosti maalissa pelanneen  Alisa Levälammen taakse, ja tilanne olikin jo 2-3. TPS sai paremmin juonesta kiinni, kun taas porvoolaislavoissa alkoi pallo polttaa ja virhesyötöt lisääntyivät. Toisen erän osalta toki nähtiin vielä maaleja. Janica Ignatiuksen upea lämäri suoraan Henna Uljuan syötöstä vei PSS:n jälleen kahden maalin johtoon. Nopeasti tämän jälkeen Iina Siirilän katsottiin putsanneen pelivälineen pois PSS maalin tuntumasta maalialueella pelaten. Seuranneen rangaistuslaukauksen toimitti komeasti Levälammen selän taakse nuori Jenna Saario. Vielä ennen erän loppua Mira Oksman syötti ja Henna Uljua laukoi maskin takaa ja yllätti täysin TPS-vahdin. Tauolle siirryttiin 3-5 vierasjohdossa.

Jos noudatti ottelun alku tuttua kaavaa, niin näin tapahtui myös jatkossa. TPS oli pirteänä pelillä, ja haki kuumeisesti osumia, kun taas PSS ei ollut terävimmillään. Kapean rosterin väsymyskin alkoi jo näkyä ja ajassa 47.12 TPS iski kavennuksen, kun Emmi Pahikkalan syöttö laidasta löysi maalin edestä Pauliina Tienpään, joka toi TPS:n taas maalin päähän. Muutama minuutti lisää kelloon, ja Pahikkalan tarjoilu toimii jälleen. Tällä kertaa maalin edestä löytyi Iida Kiesi ja peli oli tasan 5-5. Tämän jälkeen paikkoja voittoon oli molemmilla. Henna Uljua pääsi pariin otteeseen kokeilemaan, mutta Ella Holmbergin mainiosta syötöstä veto avopaikasta napsahti tolppaan, ja Alisa Levälammen hienosta läpiheitosta ei kunnon laukausta saatu aikaan. Isa Björkellin hattutempun esti ylärima, ja Fanny Holmbergin upean nousu laidasta päättyi kovaan laukaukseen suoraan TPS vahdin kypärään. Viime aikoina todella pirteästi pelannut ja sen mukaan lisää vastuuta saanut Kia Kunttukin pääsi useamman kerran kokeilemaan maalin läheltä, mutta vielä kauden ensimmäistä maalia nähty. Myös TPS:llä oli paikkansa, mutta Levälammen loisto-otteet pitivät tulostaulun lukemat tasoissa, ja edessä jatkoaika.

Jatkoajalla edettiin hieman jopa jälleen PSS komennossa. Muutamia puolittaisia tekopaikkoja luotiinkin, mutta pari minuuttia ennen loppua kotijoukkueelle tarjottiin mahdollisuus. Normaalin näköinen kaksintaistelutilanne kulmassa, ja tuomarit löysivät tuosta tilanteesta hyvin kyseenalaisesti ottelun ainoan rangaistuksen Kristiina Järviselle. Alivoima kesti kuitenkin, ja av-osumakaan ei hirveän kaukana ollut. Kovan taistelun jälkeen lopputulos siis 5-5.

Ratkaisu ja ottelun hahmot

Kotijoukkueesta Emmi Pahikkalan mainiot syötöt avittivat kolmannessa erässä TPS:n tasoihin. Kolmanteen erään TPS maalin vaihdettu Lotta Kataja pääsi helpolla, mutta ei antautunut kertaakaan. PSS:stä pisteiden valossa erottuivat Henna Uljua 1+3 ja jälleen pari häkkiä iskenyt Isa Björkell. Myös maalivahti Alisa Levälampi oli erittäin hyvä, kirjauttaen 26 torjuntaa itselleen. TPS vahdeille kertyi vain 14 torjuntaa. Nuoren Kia Kuntun pelaaminen on mennyt kauden aikana huimia harppauksia eteenpäin ja alkukaudesta vähemmille peliminuuteille jäänyt hyökkääjä on viime aikoina saanut ansaitusti paljon lisää vastuuta.

Ottelun tilastot

Sarjatilanne ja tilastot

28.04.2022Kiitos Kode!
27.11.2020Koronarajoitukset ja toimenpiteet 27.11.-20.12. - Harjoitukset ja pelitoiminta keskeytetään