PSS väänsi kotivoiton 'Keppanasta'

05.01.2014

naisten_salibandyliiga.jpgPSS:n uusi vuosi käynnistyi liigan osalta kotitaistolla. Auroran valoihin vastukseksi matkusti liiga-avauksessa PSS:lle kotonaan taipunut Tapanilan Erä III. Ottelusta ei muodostunut tällä kertaa varsinaista spektaakkelia. Kahden vaisusti pelanneen joukkueen kamppailun vei lopulta nimiinsä kotijoukkue numeroin 4-2 (2-0,2-1,0-1).

Lähtökohdat

'Hulttiojengi' kävi ennen vuodenvaihetta Tampereella, jossa se kapealla kokoonpanolla sai aikaan hienon taistelun kärkijoukkue Classicia vastaan. Tamperelaiset kuitenkin veivät Cup-finaalipaikan, mutta paljon positiivistäkin ottelusta kertyi mukaan, ja olikin mielenkiintoista nähdä millä ilmeellä kotiluolan muoville astellaan. Erä III majaili sarjataulukossa muutaman pisteen päässä, joten tärkeitä pisteitä oli lauantai-iltana jaossa.

Ottelun kulku

Alku oli molemmilta joukkueilta melko vaisua ja tunnustelevaa, mutta ennen erän puoliväliä kotijoukkue iski kahdesti. Classic-ottelussa tehopisteitä rohmunnut Ella Holmberg sai syötön Henna Uljualta, uitti varmuuden vuoksi reikäpallon Erä-pakin längistä, ja painoi laidasta irti. Pieneen kulmaan ajautuminenkaan ei haitannut kun rystysiirto upposi Erä-vahdin suojuksien läpi; 1-0 taululle ajassa 8.10.  Puolitoista  minuuttia myöhemmin hulttiopyöritys tuotti tulosta. Linda Törnqvistin loistava pudotus, ja pakki Iina Siirilä kiskaisi pallon katiskaan ja tuuletukset päälle ensimmäisen liigamaalin kunniaksi.

Toiseen erään siis 2-0 tilanteessa, mutta tulostaulun lukemista huolimatta porvoolaisvalmennus oli hieman huolissaan pelin kuvasta. Turhan helposti tullut johtoasema, huolimattomuus, puolittaiset vetojen peitot ja keskittymisen ajoittainen herpaantuminen eivät lupailleet helppoa loppuiltaa. Kuitenkin jo ensimmäisessä vaihdossa tilanne hieman helpottui. Fanny Holmberg siirsi mainiosti oikealta poikittain Noona Björkmanille, joka vapautti Isa Björkellin läpi. Björkell ei erehtynyt vaan oikea yläkulma helähti, ja kotijoukkue jo kolmen maalin johtoon.

Maalista huolimatta peli ei kovin paljoa parantunut, mutta myös vierasjoukkue oli aivan yhtä jäässä. Heti maalin jälkeen Henna Uljua oli unohdettu täysin yksin vierasmaalille, mutta tällä kertaa ei lisäosumia. Uljua saalisti kohta kuitenkin illan toisen syöttöpisteensä, kun hän löysi Isa Björkellin maalin edestä. Björkellin ohjasi ottelun toisen osumansa komeasti maalin kattoon, ja ottelun puolessa välissä taululla jo 4-0. Vierasjoukkue pääsi pikkuhiljaa paremmin sisään peliin, ja iski erän loppuun. Nea Suomisen komea ranne ylänurkkaan muutti taukolukemiksi 4-1.

Pari erää takana, ja edelleen pelillisesti pääosin väsynyttä ja nihkeää. Kolmannen erän alku korosti kuitenkin PSS:n työmoraalia. Alivoima kestettiin hienosti, ja tossu liikkui mukavasti myös puolustussuuntaan. Erän puolessa välissä treenattiin jälleen alivoimaa, kun tuomarit löysivät PSS:lle jäähyn väärästä vaihdosta. Tapanilan Erä otti jo maalivahdinkin pois tässä vaiheessa, mutta alivoima kesti hienosti 6-4 pyörityksen. Runsaat kuusi minuuttia ennen ottelun loppua Anna Ylikojola laminoi pallon komeasti PSS maalin ylähyllylle ja nostatti vierastoiveita hieman. Loppuaika taisteltiin kuitenkin hienosti, ja 4-2 voitto kotijoukkueelle oli tosiasia.

Ratkaisu ja ottelun hahmot

Kummaltakaan joukkueelta ei siis aivan parasta nähty, mutta PSS:n terävyys maalipaikoissa ottelun alkupuolella ratkaisi tänään. Kaksi häkkiä iskeneen Isa Björkellin ohella joukkueen kuopus Fanny Holmberg oli terävä ja teki töitä hartiavoimin. Iina Siirilä iski siis tyylikkäästi ensimmäisen liigaosumansa. Vierasjoukkueesta palkittiin paljon laukonut ja hienon 4-2 kavennuksen iskenyt Ylikojola.

Jatko-ohjelma on tulevan viikonlopun osalta täydenoloinen, lauantaina matkapeli Suomen Turkuun paikallisen palloseuran vieraaksi, ja sunnuntaina Auroralle saapuu Tampereen Koovee, eli mielenkiintoisia pelejä tiedossa.

Seuraava kotipeli Auroralla siis sunnuntaina 12.1. klo 17:00. Tervetuloa!

Ottelun tilastot

Sarjan tilastot

28.04.2022Kiitos Kode!
27.11.2020Koronarajoitukset ja toimenpiteet 27.11.-20.12. - Harjoitukset ja pelitoiminta keskeytetään